niedziela, 26 lutego 2012

Łosoś w ziołach z pieczonymi ziemniakami.

Uwielbiam ten obiad , gdy odwiedzają nas goście często proszą o to danie , zresztą to własnie za namowa znajomych zaczęłam pisać tego bloga . Zdjęcia robi moja wspaniała męska połówka której bardzo za to dziękuje :) Wracamy do tematu jedzenia :)
Bardzo lubimy łososia , zastanawiałam się z czym tym razem go podać , bo ileż można jeść sałatki warzywne :)
O to dzisiejszy obiad na 6 osób :)

Składniki :
  • 1,5 kg łososia świeżego ( najlepiej norweski)
  • 1 łyżeczka przyprawy do ryb
  • oliwa z oliwek
  • pęczek kopru
  • 1 cytryna
  • 5 łyżek suszonej bazylii
  • 5 łyżek stołowych mieszanki ziół prowansalskich
  • folia aluminiowa


Składniki na surówkę :


  • 6 dużych ogórków kiszonych
  • 1 duża cebula
  • 3 łyżki stołowe oliwy
  • pieprz



Składniki na sos czosnkowy do ziemniaków :
  • 4 średnie ząbki czosnku
  • 1 mały jogurt naturalny
  • 2 łyżki stołowe majonezu
  • pieprz

  • 12 całych srednich ziemniaków.



Przygotowanie całego dania :

Najlepiej zacząć od nagrzania piekarnika do 200 st C  , ziemniaki wyszorować szczoteczka - pozostawić w całości. Zawinąć w folie aluminiowa ( każdy osobno ) i wstawić do piekarnika.

Filet z łososia , umyć i osuszyć ręcznikiem papierowym. Pokroić na równe prostokąty. Ułożyć w głębszym naczyniu jeden przy drugim. Oprószyć przyprawa do ryb i skropić dwiema połówkami cytryny. Przykryć całkowicie koprem , bazylia i ziołami. Zalać 8 łyżkami stołowymi oliwy z oliwek . Zakryć folia aluminiowa. Odstawić do lodówki na 1 godzinę. po 30 min przewrócić łososia na druga stronę aby równomiernie się zamarynował. W czasie gdy łosoś zażywa kapieli ziołowej , przygotowujemy surówkę i sos. Ogorki i cebule kroimy w kosteczkę , doprawiamy pieprzem i oliwa . Jogurt naturalny mieszamy z majonezem i czonkem. I surówkę i jogurt odstawiamy do lodówki by się " przegryzły " .
Gdy łosoś odleży swoje ,  każdy prostokąt osobno układamy na kwadracie wyciętym z folii aluminiowej , takim by po złożeniu go , łosoś mógł jeszcze mieć ok 1,5 cm odstępu od góry folii. ( folie wcześniej smarujemy oliwa za pomocą pędzelka) . Tak przygotowane kawałki łososia układamy na blasze i wsadzamy do piekarnika na ok 35-40 min. Zmniejszamy temperaturę piekarnika do 180 st . Zostawiamy jeszcze ziemniaki przez ok 20 min Nacinając je wcześniej na samej gorze.

Po wyjęciu ziemniaków a później łososia , układamy na talerzu surówkę , ziemniaki polane sosem czosnkowym i prostokąt łososia :)
Niebo w gębie :)














Zapraszam do komentowania :)



34 komentarze:

  1. Też w podobny sposób piekę łososia, ale ziemniaki zdecydowanie skopiuję! Piękne zdjęcia, super przepis. W sam raz nadaje się dla osób z IBS, więc polecę go też u siebie :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie: www.kuchniadrazliwej.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam :) IBS jest wredny ale gratuluje , ze sobie z nim radzisz :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedna z moich ulubionych ryb w świetnej wersji. Pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciesze się bardzo :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale mi narobiłaś smaczku , jak ja dawno nie jadłam łososia :) Ella

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam zaleglych gosci..musze ich czyms zaskoczyc. najpierw zrobie tego lososia, przetestuje na rodzinie, tzn. przetestuje jak mi wyszlo...a potem uracze gosci.
    Bardzo fajne, przejrzyste zdjecia. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje Mamucisko to zdolny facet , tylko czasem mi przeszkadza tym pstrykaniem:) Wypróbuj , naprawdę pyszne danie :)

      Usuń
  7. A ja jak najbardziej zachęcam wszystkich do próbowania, gdyż miałam okazję być zaproszona na tego łososia do Janity ! ;) Palce lizać !!! CÓRA !

    OdpowiedzUsuń
  8. Heheh:) Ty lepiej wracaj bo tu dużo dobrego jeszcze czeka :))

    OdpowiedzUsuń
  9. Wczoraj zrobiłam. Wyszło super ;D Polecam wszystkim ten przepis. Za chwilkę zabieram sie za studiowanie innych z tego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo mi milo:) Smacznego:)

    OdpowiedzUsuń
  11. A ile piecze się te ziemniaczki?

    OdpowiedzUsuń
  12. W moim piekarniku ok godziny i 15 min. Dlugo,ale warto ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam serdecznie, ten przepyszny obiadek mam zamiar zrobić w sobotę, ale mam pytanko, czy mogę w piątek zamarynowac łososia i zostawić go w niej przez cała noc? Pzdr..:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej , tylko takiej sytuacji trzeba pamiętać żeby łosoś był cały przykryty oliwa i ziołami.Warto również odwrócić kawałki zanim pójdzie pani spać i potem rano .Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Dziękuje serdecznie, rownież mam zamiar zrobić przepyszne pieczone jabłka!!! Dziękuje za pomoc i przepisy...:-) pzdr Monika..

    OdpowiedzUsuń
  15. Polecam się na przyszłość :) Bardzo mi milo i smacznego :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Pani Janitto, gdy nadetniemy ziemniaki zostawiamy je odkryte czy zakrywamy z powrotem folią?;-) pzdr Monika
    Jabłka- wyszły przepyszne!!! Świetne połączenie smaków!!! PYCHOTA;-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam:) Po pierwsze nie pani - bo to niepotrzebne :) Po drugie ziemniaczki zostawiamy już odkryte. Bardzo mi milo i zapraszam do korzystania z innych moich przepisów:) Ps.Zapraszam na Facebookowy odnośnik strony - łatwiej się tam komunikować:) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Obiad przepyszny!!! POLECAM....
    Pozdrawiam Monika..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo sie ciesze,ze smakowalo ;) Pozdrawiam goraco ;)

      Usuń
  19. ja rowniez polecam !

    OdpowiedzUsuń
  20. Miło mi niemiernie ;) Wesołych Świąt;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam...jestem początkująca i mam pytanie. Nie dodajemy do ryby albo ziemniaków soli?Pozdrawiam Aneta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dodajemy- wymieniona jest przyprawa do ryb,która ma już w sobie sól. Ziemniaki nie potrzebują soli- jest sos. Jezeli nie robisz sosu to oprosz je delikatnie przyprawa do ziemniakow. Pozdrawiam

      Usuń
  22. Witam ponownie:) Pomysł na obiad był bardzo WAŻNY bo chciałam czym zaskoczyć mamę,która w gastronomii pracuje już ponad 20 lat i UDAŁO SIĘ;)Cała rodzinka zachwycona...PYCHOTKA I jeszcze do tego pięknie wszystko wygląda;)Aneta

    OdpowiedzUsuń
  23. Wspaniale! Gratuluję;) bardzo mi miło;) Pozdrawiam Ciepło;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Justynko wczoraj zrobiłam łososia wg Twojego przepisu (trochę zmieniłam) i rybka wyszła rewelacyjna :)
    Nawet Mój ją wychwalał, a za rybami nie przepada :)

    Kamila

    OdpowiedzUsuń
  25. czy wiadomo wam ze folia aluminiowa przeznaczona jest TYLKOdo pakowania na zimno? w piekarniku robi sie pod wplywem goracej temperatury rakotworcza, pozdrawiam hej,,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno dziś o nie rakotwórcze rzeczy... chętnie poczytam badania naukowe w tym temacie. Pozdrawiam. HEJ...

      Usuń
  26. super przepis, dziękuję, żona zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń

Jeżeli wpisujesz się anonimowo , bardzo Cie proszę o podpisanie się choć z imienia . Będzie mi milo gdy będę wiedziała komu odpowiadam :) Dziękuję za komentarze .Janitta

Polub mnie na FB :)